Pokaż wyniki od 1 do 13 z 13
  1. #1
    Junior Member
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    5

    Domyślnie Czułość filmu.

    Otóż.. Zakupiłam dziś kliszę FUJIFILM do Zenita ET. Tylko teraz co z czułością, bo nie jest ona podana na opakowaniu? Jest jakaś uniwersalna do tego "oryginalnego" filmu? To moja pierwsza rolka na ET i nie chciałabym jej całkowicie spaprać.

  2. #2
    Senior Member Gaduła Awatar Deeppy
    Dołączył
    Jul 2008
    Posty
    853

    Domyślnie

    Coś napisane musi być. A na kasecie kliszy jaki widnieje napis ?

  3. #3
    Junior Member
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    5

    Domyślnie

    Klisza została już założona przez fotografa, przy zakupie. Mam otworzyć aparat i pokusić się o naświetlenie kilku klatek, co by sprawdzić?

  4. #4
    Junior Member
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    5

    Domyślnie

    Film został już założony przy zakupie przez fotografa. Mam otworzyć aparat i pokusić się o naświetlenie kilku klatek, co by sprawdzić?

  5. #5
    Senior Member Bywalec Awatar sooya
    Dołączył
    Mar 2007
    Miasto
    Iłowo
    Posty
    142

    Domyślnie

    Nie widzę innego wyjścia jak otworzyć, skoro nie masz pudełka. Chyba że będziesz robiła np. na iso 800 a potem zobaczysz jak forsować przy wywoływaniu ;)
    Ale ja się niestety nie znam na tym ;)
    My Gallery

    CANONIER z m42 (+ dużo chęci i mało czasu)

  6. #6
    Senior Member Gaduła Awatar Deeppy
    Dołączył
    Jul 2008
    Posty
    853

    Domyślnie

    A przez okienko, nie widać ? Jeżeli jeszcze nie robiłaś zdjęć i otworzysz, to stracisz góra jedną klatkę. Najpierw prześlij zdjęcie pudełka, jeżeli masz.

  7. #7
    Member
    Dołączył
    Nov 2005
    Miasto
    Nowa Huta
    Posty
    62

    Domyślnie

    filmy kolorowe FUJI jakie są w sprzedaży to przeważnie ISO 200 lub 400

  8. #8
    Junior Member
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    5

    Domyślnie



    Jedyne, co mi się dostało. Okienko? Nie mam tu żadnego okienka, przez które mogłabym dojrzeć cokolwiek na kliszy.
    Ostatnio edytowane przez franciszka ; 30-12-2009 o 17:19

  9. #9
    Senior Member Bywalec
    Dołączył
    Oct 2008
    Miasto
    Gorzyce - Śląsk
    Posty
    179

    Domyślnie

    Widzę dwa sposoby rozwiązania tematu:
    1 - zapytać fotografa
    2 - przyjąć czułość 100 ASA, bo pewnie takie tanie przeterminowane negatywy wkłada do aparatu klientom.
    Nawet gdyby było 200 to jeśli foty nie są pod druk to nie zauważysz różnicy
    (obecnie produkowane amatorskie negatywy barwne dają pozytywne wyniki w granicach błędu -1 do+2 EV).

  10. #10
    Senior Member Szaleniec z aparatem Awatar trutenka
    Dołączył
    Dec 2005
    Miasto
    Poznań
    Posty
    4,717

    Domyślnie

    a może jak fotograf założył film, to również ustawił kółeczko tak jak trzeba?
    EOS

    www.michalkram.pl
    mój wątek ludzki
    góry

    ---------------------------------------------------------------------------------------
    gary muw ałt

  11. #11
    Junior Member
    Dołączył
    Dec 2009
    Posty
    5

    Domyślnie

    Śledziłam uparcie jego ruchy, ale przyznam szczerze, że nie wiem, czy ustawił czułość. W każdym bądź razie jest ustawiona na 21 DIN. Zatem.. zostawić?

    I jeśli czułość filmu byłaby przykładowo 200, albo nawet 400, to jakie defekty będą widoczne kiedy wypstrykam na 100?

  12. #12
    Senior Member Gaduła Awatar emzar
    Dołączył
    Jan 2006
    Posty
    488

    Domyślnie

    Mogą być ewentualnie lekko prześwietlone
    D50 + T90

    moje "colepsze" fotki makro zebrane razem
    http://www.les.ar.krakow.pl/~kfl/pra...makro/home.htm

  13. #13
    Senior Member Maniak
    Dołączył
    Feb 2008
    Posty
    1,622

    Domyślnie

    Film da się wykręcić z Zenit'a.
    Trzeba nacisnąć na spodzie aparatu przycisk zwalniający wałek z ząbkami, korbką z lewej strony zwijać film, ale do momentu, kiedy film zwolni się ze szpulki nawijającej, który to z kolei jest w aparacie po prawej stronie.
    Chodzi o to, aby zwinąć film i zostawić rozbiegówkę, a nie zwinąć go całego do kasetki.
    Zapisz albo zapamiętaj, ile już fotek zrobiłaś, więc jak wyjmiesz film z aparatu z wystającą rozbiegówką, to możesz się upewnić co to za film.
    Albo może zapytać fotografa, co on tam włożył.
    Następnie włóż film do aparatu i z deklem na obiektywie i w dodatku z jakimś nieprzepuszczalnym materiałem owiniętym na obiektywie zrób te kilka strzałów, które już są zrobione.

    Co do światłomierza w tym ET.
    To jest selenowy, który oszukuje.
    Jego oszukiwanie polega na tym, że jak mierzysz światło w silnym świetle, zrobisz fotkę, a za chwilę mierzysz światło w cieniach, to aparat pokarze ze dwie przysłony więcej niż powinien, tzn, zamiast pokazać np. przysłonę 2,8, pokazuje 5,6. i na odwrót.

    Dobry był by światłomierz jakiś np. rosyjski "Świerdłowsk" oparty na diodzie krzemowej, te pamiętam były niezłe i nieoszukiwały.

    Ustawienie czułości.
    Trzeba ustawić pierścień z lewej strony tak aby na kresce była czułość zgodna z czułością filmu w aparacie.
    W tym Zenicie są rosyjskie "gosty" i niemieckie DIN'y. To się różni, ale nie teraz o tym pisać.

    Także po lewej stronie jest wycięcie półkoliste. Jeśli skierujesz w stronę światła aparat, to zauważysz, że wychyla się wskazówka jak sekundowa w zegarku. Jeśli teraz będziesz zewnętrznym pierścieniem tego lewego pokrętła kręcić, to będzie się przesuwało kółeczko z dziurką. Jeśli pokryjesz to kółeczko tak, aby w środku była wskazówka światłomierza, to odczytujesz jakie czasy i jakie przysłony można użyć do zrobienia fotki do tego pomiaru i konkretnie tej fotki.
    Ale o czym trzeba pamiętać. Nie wiem jaki jest obiektyw w tym Zenicie, ale chyba z dwoma pierścienia przysłon, tzn. jednym pierścieniem ustawiasz z "przeskokami" jakąś przysłonę, a drugi pierścień jest do jej otwierania, po to aby było jasno widać i móc ustawić ostrość.
    Więc po jej ustawieniu zamykasz ten pierścień, ale on zamknie przysłonę tylko do tej, którą wcześniej ustawiłaś tamtym.

    Co do prześwietlenia.
    Jeśli prześwietlisz negatyw kolorowy, to będzie bardzo gęsty, a fotki przekolorowane, nienaturalne, buzie laser-pomarańcz-burak.
    Jeśli negatyw będzie niedoświetlony to fotki będą mało kolorowe, blade, tła zielonkawe.

    Pozdrawiam.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •  

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55